1. Stwórz ze swojej firmy miejsce, w którym chce się pracować. Dobra opinia na rynku do podstawa, by przyciągnąć dobrych kandydatów. To dlatego tak modny jest w ostatnim czasie employer branding czy tworzenie marki pracodawcy dla pracowników, tak jak kreuje się markę produktu dla klientów.
2. Stwórz markę swojego działu opartą na swojej własnej. Podczas rekrutacji kandydaci pytają nie tylko o to, w jakim zespole jest dany wakat, ale także u kogo. Będąc szefem dla którego ludzie chcą pracować, ściągasz z rynku śmietankę.
3. Uczyń z pracowników ambasadorów firmy. Zachęć ich, by polecili tą pracę swoim znajomym. Wiele firm decyduje się nawet płacić specjalny bonus pracownikom, których rekomendowani znajomi zostali zatrudnieni i z sukcesem przeszli okres próbny. Często jest to rozwiązanie tańsze i bardziej skuteczne w porównaniu do zamieszczenia ogłoszenia w gazecie czy Internecie, o firmie rekrutacyjnej nie wspominając.4. Chcąc dotrzeć do potencjalnych pracowników bywaj tam, gdzie oni bywają. Chodź na spotkania i konferencje, gdzie możesz ich spotkać, targi pracy, organizuj drzwi otwarte w firmie i bazuj na poleceniach.
5. Nie bój się sięgać po kandydatów z najwyższej półki. Motywacje do zmiany pracy są tak różne, że nigdy nie wiesz czy danego kandydata nie zainteresuje akurat Twoja propozycja. Nie wiesz, dopóki nie zapytasz.
6. Jeśli korzystasz z agencji rekrutacyjnej, upewnij się że dokładnie przekazałeś swoje oczekiwania. Mów nie tylko o tym, co zostanie napisane w ogłoszeniu, ale także o tym, co chcesz zawrzeć między wierszami a co ma ogromny wpływ na dopasowanie przyszłego pracownika do stanowiska pracy.
7. Jeśli nie potrzebujesz kilkumiesięcznego szkolenia by przygotować pracownika do pracy, otwórz program bezpłatnych albo płatnych praktyk/staży w swojej firmie. Najlepszym uczestnikom programu możesz potem zaoferować pracę. Aby praktyki zdały egzamin, muszą mieć sensowny program obejmujący wdrożenie stażysty do pracy, a nie ograniczać się do kserowania dokumentów i biegania po mieście w roli gońca.
8. Nie myl pracownika tymczasowego z pracownikiem, którego rekrutujesz w celu zbudowania zwycięskiego zespołu. Nie musisz kupować samolotu, aby przelecieć się raz do Paryża. Zatrudniając do realizacji krótkoterminowego celu stawiaj na kompetencje techniczne.
9. Chcąc zbudować zwycięski zespół, zatrudniaj z myślą o celach jutra, a nie krótkoterminowych zadaniach.
10. Rekrutacja dobrych ludzi zaczyna się od dobrze napisanego ogłoszenia, które wiernie oddaje charakter stanowiska pracy i nie stwarza niespodzianek. Napisz precyzyjnie czego oczekujesz.
11. Nie stosuj wewnętrznych opisów stanowiska pracy do publikowania ogłoszeń o pracę. Większość z nich zawiera nic nie mówiące osobom z zewnątrz sformułowania, które niezrozumiane mogą odstraszać dobrych kandydatów, a Twojej konkurencji ujawniają z kolei zbyt wiele szczegółów.
12. Znaczenie doświadczenia jest przereklamowane i przykłada się do niego zbyt dużą wagę. Lepiej jest zainwestować czas w przyuczenie do pracy kogoś, kto podchodzi do pracy entuzjastycznie niż przyjąć do pracy wyspecjalizowanego abnegata. Zmotywowana, utalentowana i ciężko pracująca osoba może w ciągu roku pracy odnieść więcej sukcesów niż przeciętny pracownik w ciągu trzech lat.
13. Dyplomy i certyfikaty są także przereklamowane. Nie przywiązuj się tak bardzo do formalnej edukacji. Skoro wiemy już, że studia nie przygotowują do pracy, odpuść sobie rekrutowanie kandydatów po takim a takim kierunku. Wiedzę można nabywać także w inny sposób, a studia nie są jej gwarantem, co można łatwo zaobserwować po wynikach testów merytorycznych stosowanych podczas rekrutacji.
14. Chcąc rekrutować skutecznie, szukaj konkretnych umiejętności, a nie konkretnego wykształcenia. Może okazać się wtedy, że potrzebujesz mniej wykwalifikowanych ludzi, niż Ci się na początku wydawało.
15. Korzystaj z próbki pracy podczas rekrutacji. Płyną z tego korzyści dla obydwu stron. Kandydat ma okazję poznać specyfikę zadań, które zostaną przed nim postawione, a Ty precyzyjnie zweryfikujesz na ile ma potrzebną do tej pracy wiedzę i umiejętności.
16. Nie oceniaj kandydatów po pozorach. Jednym z nich jest staż pracy albo wielkość budżetu, jakim zarządzali. To, że ktoś przepracował na jakimś stanowisku 5 lat oznacza tylko tyle, że przepracował 5 lat. Nie wiesz czy jest rzemieślnikiem czy liderem w swoim fachu, podobnie jak nie wiesz czy dobrze zarządzał tym imponującym budżetem.
17. Zadbaj o różnorodność w zespole, aby były w nim reprezentowane różne umiejętności, także te „miękkie” Choć może być to trudne, powstrzymaj się od zatrudniania swoich klonów.
18. Wynagradzaj sprawiedliwie, nawet gdy kandydat jest w tak trudnej sytuacji, że chce pracować za połowę tego, co masz mu do zaoferowania. Nie cwaniacz. Zorientuje się szybciej niż myślisz, że został niesprawiedliwie potraktowany i odejdzie szybciej niż się spodziewasz.
19. Jeśli Twoja firma oferuje benefity pozapłacowe, dostosuj je do danego pracownika. Nie oferuj łysemu abonamentu na grzebienie.
20. Wynagradzaj sprawiedliwie, czyli adekwatnie do wyników a nie wieku, stażu, płci czy godzin spędzonych w pracy. Żyjemy w erze informacji, a te rozprzestrzeniają się z szybkością błyskawicy. Wystarczy wpisać w Google nazwę stanowiska by dowiedzieć się czy jest się sprawiedliwie opłaconym.
Ta lista pozostaje otwarta. Jeśli rekrutujesz i masz swoje przemyślenia na ten temat, dopisz do tej listy kolejne punkty. Komentarze jak zwykle mile widziane!
21. Inwestuj w pracowników i pozwól im się rozwijać.