::. Jak zachować się w restauracji?

Zostałeś zaproszony na rozmowę rekrutacyjną do restauracji i nie wiesz jak się zachować? Obawiasz się tricków, podstępów, budowania psychologicznych teorii na temat tego jakie menu wybrałeś?

Nic bardziej błędnego. Business lunch to tylko rytuał, na którym obowiązują pewne zasady, nic mniej ani więcej. Twoje zachowanie przy stole wymaga wówczas więcej dyscypliny niż przy obiedzie rodzinnym, ale jeśli będziesz pamiętać o 10 poniższych zasadach, nie pozostawisz po sobie negatywnego wrażenia.

1. Idź do restauracji przygotowany

Niektórzy kandydaci mają problem z podejmowaniem decyzji w ogóle, inni tylko z dokonywaniem wyborów w restauracji. Sprawisz wrażenie człowieka bardziej zdecydowanego, gdy przed spotkaniem sprawdzisz menu restauracji w internecie i z góry zdecydujesz co zamówisz. Wybierz 2 lub 3 alternatywne dania, na wypadek gdyby potrawa, którą wybrałeś była w danym dniu niedostępna. Ułatwi Ci to wybór już na miejscu. W końcu na tym spotkaniu nie chodzi o jedzenie, a o Twoją przyszłość.

2. Nie siadaj do stołu głodny

Może brzmi to paradoksalnie, ale nie idziesz na ten obiad po to aby się najeść. Jeśli będziesz umierać z głodu czekając na zamówione danie, trudno będzie Ci skupić się na temacie rozmowy. Łatwo wtedy o rozkojarzenie i popełnienie błędów. Co więcej, kiedy kelner przyniesie Ci już talerz i pochłoniesz go w ciągu 2 minut, pozostawisz dużo wątpliwości co do swojego obycia. Dlatego przed wyjściem do restauracji zjedz coś lekkiego, aby nie wychodzić z domu głodnym.

3. Nie zamawiaj „koryta drwala” jeśli Twój rozmówca bierze sałatkę

Umiejętność odnalezienia się w różnych sytuacjach zakłada, że potrafisz obserwować otoczenie i wyciągać wnioski. Moda na indywidualistów minęła. W korporacjach prym wiodą team-players, czyli Ci, którzy wiedzą jak dostosować się do innych. Jeśli Twój rozmówca poleca Ci jako stały bywalec jakieś danie, nie odmawiaj, nawet jeśli nie jest to Twoje ulubione. Co najwyżej nie zjesz wszystkiego. Jesteś jego gościem, więc uszanuj jego propozycję.

4. Ostrożnie z alkoholem

Nigdy nie wyrywaj się pierwszy z zamawianiem alkoholu, zdaj się w tym względzie na inicjatywę Twojego rozmówcy. Jeśli pijecie piwo czy wino, sącz je powoli. Nie przejmuj się gdy ubywa Ci go wolniej niż gospodarzowi spotkania, bo Ty masz znacznie więcej do stracenia. Nie wiesz też, jak Twój organizm zareaguje na alkohol w połączeniu ze stresem rozmowy rekrutacyjnej. Nie dopuść do sytuacji by alkohol mącił Ci myśli czy plątał język. To może kosztować Cię utratę przyszłej pracy.

5. Pamiętaj o dobrych manierach

Jeśli aplikujesz na stanowisko, na którym chodzenie na służbowe kolacje czy lunche jest wpisane w zakres obowiązków, rekrutujący może zwracać szczególną uwagę na to czy będziesz potrafił godnie reprezentować firmę. Jeśli masz wątpliwości co do tego jakimi sztućcami jeść rybę i czy można przy stole używać wykałaczki, sprawdź potrzebne informacje w Internecie zanim udasz się na służbowy obiad.

6. Uważaj na faux-paux

Najczęstsze z nich to używanie serwetki do wycierania nosa, jedzenie z otwartymi ustami, czy oblizywanie palców. Kolejne faux-paux obejmują pozostawianie serwety na stole zamiast na krześle gdy odchodzisz od stołu, odkładanie sztućców na stół zamiast na talerz czy dojadanie po kimś posiłku.

7. Nie jedz jak dziecko

Jeśli pokroisz sobie najpierw kotlet na kawałki, po to by kontynuować jedzenie tylko widelcem, możesz wypaść mało poważnie w oczach rekrutującego. Korzystaj z noża i widelca, nawet jeśli na co dzień ich nie używasz.

8. Unikaj kłopotliwych potraw

Do potraw kłopotliwych zaliczam te, które wydzielają ostrą woń (czosnek), są trudne w jedzeniu (spaghetti), wchodzą między zęby (wołowina) lub które mogą sprawić, że będziesz wyglądać śmiesznie (szpinak na zębach). Z tego punktu widzenia najlepszym wyborem jest niebrudząca, łatwa do jedzenia potrawa, taka jak sałata lub sztuka mięsa lub ryby bez sosu.

9. Nie korzystaj z komórki

Jeśli sprawdzasz podczas obiadu kto dzwonił czy napisał do Ciebie to oznacza, że ktoś lub coś innego jest ważniejszego dla Ciebie niż dostanie etatu. Jeśli zapomniałeś wyłączyć komórkę i zadzwoni podczas rozmowy, czym prędzej wyłącz ją bez sprawdzania kto dzwoni. Inaczej okazujesz lekceważenie swojemu rozmówcy.

10. Szanuj kelnera

Doceń serwis, jaki oferuje restauracja i nie traktuj z wyższością kelnera. Nawet jeśli w wyniku nieszczęśliwego zbiegu okoliczności wyleje Ci on wino na koszulę, nie wpadaj w szał. Sposób w jaki traktujesz ludzi w restauracji w sytuacji stresu dużo mówi o Twoim sposobie traktowania ludzi w sytuacji stresu w pracy. Najlepiej zachowaj wówczas zimną krew i miej dystans do wpadek.

Nie odsyłaj dania czy wina do kuchni nawet jeśli Ci nie podchodzi, bo stawiasz swojego rozmówcę w trudnej sytuacji. Jeśli sam wybrał to miejsce, będzie się czuł urażony.

Oczywiście, masz prawo zachowywać się tak jak chcesz, i mieć te wskazówki w nosie, ale zakładam, że jeśli czytasz ten wpis to chcesz dobrze wypaść. A to nie zawsze oznacza, że możesz zachowywać się swobodnie, czyli tak jak zawsze:)

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.