Witam Panią,
przeglądałam m.in. Pani wypowiedzi i mam wydaje mi się ważne pytanie:
Szukam pracy, byłam na kilku rozmowach, ale ich nie przeszłam. Być może popełniłam jakiś błąd. Nieważne, ważne jest to, że informacje zwrotne (feedback) nie jest prawdziwy. (…)Raz nawet dano mi odpowiedź negatywną uzasadniając, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniły się przepisy prawa pracy a ja nie pracowałam w branży HR (wcześniej tak – praca tymczasowa). Na moją uwagę, że jestem zaskoczona takim uzasadnieniem, ponieważ podczas rozmowy nie padło ani jedno pytanie sprawdzające moją wiedzę z prawa pracy usłyszałam „ale taka jest nasza decyzja”. Proszę mi powiedzieć jeśli nawet popełniam błąd to jak mam go zidentyfikować, nie mając uczciwego feedbacku tylko wymyślone powody?
Czasami mam wrażenie, że kompetencje rekrutujących też mają wiele do życzenia i bywa przerost formy nad treścią. Poza tym (mam 36lat) odnoszę wrażenie, że ludzie 24-25 letni po studiach nie do końca zadają sobie sprawę z realiów świata sprzed np: 18stu laty i zadają naprawdę dziwne pytania.
Angażuje się w przygotowanie CV i do rozmowy, ale feedbacku sobie nie wymyślę.
Jestem ciekawa Pani odpowiedzi w tej kwestii.
Witaj Iwono,
rozumiem Twoją sytuację. Skoro nie otrzymujesz informacji zwrotnej to skąd masz wiedzieć, co możesz poprawić?
Prawdą jest, że często trudno dać jest feedback kandydatowi, z różnych powodów. Większość osób rekrutujących nie ma wykształcenie psychologicznego i nie jest przygotowana do dawania informacji zwrotnej na głębszym poziomie w taki sposób, aby była ona dobrze przyjęta przez kandydata i dawała mu szansę do rozwoju. Lepiej więc przemilczeć pewne delikatne kwestie.
A kiedy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi… o pieniądze… albo o tzw. całokształt, który trudno często opisać słowami. Najprostszym wybiegiem jest wówczas odwołanie się do kompetencji twardych, takich jak znajomość przepisów, języka, czy programów komputerowych. Ale jak sama widzisz, nie zawsze jest to skuteczne, bo łatwo się zorientować, że taka odpowiedź to tylko pozór informacji zwrotnej.
Większą szansę na prawdziwy feedback masz w przypadku agencji rekrutacyjnych. Konsultanci często współpracują z tymi samymi kandydatami przy różnych projektach i także w ich interesie jest, aby kandydat dalej „przeszedł”. Dlatego zależy im na rozwoju kandydatów, tak by byli akceptowani przez pracodawców. Od nich możesz dowiedzieć się więcej na temat przyczyn odrzucenia Twojej kandydatury.
Zawsze też możesz na końcu rozmowy rekrutacyjnej zadać pytanie – Czy ma Pani jakieś wątpliwości, aby mnie zatrudnić?
Masz wtedy szansę na poznanie obiekcji Twojego rozmówcy i – co więcej – ustosunkowanie się do nich.
Życzę powodzenia na kolejnych rozmowach!